
"Vibrant Urban Jungle" heter det här konstverket av S Camilla E Boström, på en industriport från Torverk, på Vallgatan i Göteborg
Vad har konst för kommersiella värden?
Konst har i alla tider använts som ett verktyg för att övertyga och sälja allt från religion till ketchup. Konst väcker känslor, berättar historier, och kan öka vår medvetenhet om viktiga frågor.
Konst övertygar
En svensk studie från 2008 med titeln Art Infusion – The Perception and Evaluation of Visual Art, slår fast att “produktreklam som visar bildkonst blir mer fördelaktigt utvärderad än samma produktreklam som saknar bild, eller har en generell bild.

Initialerna SCEB står för S Camilla E Boström och Suffer The Consequences or Enjoy The Benefits.
Konst ökar ett företags synlighet
Företag kan också använda konst för att synas, göra sin verksamhet mer intressant och profilera sig.
Stålklänning genererade global uppmärksamhet
2017 fick exempelvis värmländska stålföretaget Voestalpine Precision Strip AB i Munkfors global uppmärksamhet för att de levererat 0,22 mm tunt, blått kallvalsat stål till en klänning designad av svenske Naim Josefi.
Konst ökar trivsel och effektivitet
Om konst används för att glädja folk på gatan, så borde ett företag kunna använda konst för att skapa en mer tilltalande och produktiv miljö.
– Jag vet att konst på arbetsplatsen ökar medarbetarnas trivsel, samtal och kanske till och med effektivitet, säger S Camilla E Boström.
Arbetsplatser med konst utvärderades mer positivt
Det påståendet stöds av en svensk studie där respondenter fick titta på bilder från en arbetsplats (med eller utan konst på väggarna) och svara på frågor om hur de uppfattade de olika arbetsplatserna. Arbetsplatsen med konst på väggarna väckte betydligt mer positiva känslor.
Även om studien inte mäter faktisk effektivitet, så ger den en intressant indikation på att konst påverkar vår uppfattning om en miljö i positiv riktning.
Varför finns det så lite konst i industrin?
I den typiska svenska industrin hittar man på sin höjd lite tavlor och kanske ett porträtt på en gammal brukspatron i tjänstemannakontoren.
På verkstadsgolven och i industrilokalerna finns sällan några konstverk.
Om kulturen på ett företag är så viktig och vår trivsel påverkas positivt av konst, varför har ingen kommit på idén att stoppa in konst i en industri?
En målning som Camilla Boströms sticker ut, med sina starka färger och fantasifulla uttryck, och det kittlar oss att se på industriportar med nya ögon.
Efter allt detta undrar vi: Hur skulle en industri påverkas av konst?