Vad kostar en industriport?

– Vad är den verkliga kostnaden för att köpa, äga och använda en industriport?

Efter över 60 år i branschen har vi förstått att den billigaste porten är den som aldrig stannar, och som är så välisolerad att den sänker din förbrukning av uppvärmningsenergi. 

Bil som är billig att köpa och dyr att äga, precis som många industriportar

Det här är en ovanligt fräsch Toyota Land Cruiser från 1977.

Ägaren begär 60.000 kr för den, vilket kan kännas överkomligt. Men ingenstans kan man läsa att den drar 2,5 liter bensin per mil och att motorn, karossen och chassit förmodligen kommer behöva bytas ut inom kort på grund av våldsamt slitage.

Så det är en ganska billig bil att köpa, men svindyr att använda.

På samma sätt är det med industriportar. Inköpspriset är lätt att jämföra, men sedan har du dolda kostnader som beror på hur bra konstruerad, isolerad, tätad och driftsäker porten är.

Vissa portar håller i 30 år, medan andra behöver bytas efter fem. Har du otur får du köpa 6 billiga portar för att få samma livslängd som en bra port. 

På så vis är inköpskostnaden och kapitalkostnaden kopplat till hur lång livslängd din port har.

Att köpa rätt port är därför en investering som kan ge dig en framtida avkastning.

Inköpskostnad är bara en liten del av totalkostnaden

Om en port håller i 30 år så är kostnaden för port och montage bara en liten del av totalkostnaden.

fågelperspektiv på en lastbilsterminal

Vi har bytt dåligt isolerade gamla portar som släpper igenom 15.000 kWh värmeenergi per år. En 4×4 meter stor nyproducerad Torverkport släpper igenom mindre än 3000 kWh årligen.

Värmeförluster är största kostnaden

Hur välisolerad en port är påverkar totalkostnaden mer än du tror.

Sänkte energiförbrukningen med 90.000 kr/år

2019 hjälpte vi en lastbilsverkstad att byta sju gamla portar mot Torverkportar. Vi genomförde jobbet och åkte hem.

Åren gick, och lastbilsverkstaden tuffade på som vanligt. Men i december 2023 plockade fastighetschefen fram siffror över företagets fjärrvärmeförbrukning.

Innan företaget bytte portar låg fjärrvärmeförbrukningen på runt 640.000 kWh/år, men efter bytet sjönk förbrukningen till 550.000 kWh. De sju Torverkportarna sänkte lastbilsverkstadens fjärrvärmekostnad med ungefär 90.000 kr/år, och eftersom portarna kostade 318.200 kr inklusive montage så betalade de sig själva på bara tre år.

Det finns tre sorters värmeförluster som påverkar din uppvärmningskostnad:

Värmeförlust genom stängd port

När värmeenergi vandrar genom materialet från den varma till den kalla sidan kallas det transmission. Måttet på HUR mycket värme en port släpper igenom heter U-värde. Ett högt U-värde betyder att du förlorar mycket värmeenergi genom portens konstruktion.

Det kluriga är att olika porttillverkare mäter U-värde på olika vis. “Bästa snitt” är exempelvis ett “glädjemått” som räknas fram genom att titta på hur mycket värmeenergi som kan tränga igenom portbladets mest välisolerade del.

Men “bästa snitt” har inget med verkligheten att göra, eftersom det riktiga U-värdet uppstår när porten är monterad, inklusive tätningar, fönster, gångdörrar och karmanslutningar, som alla bidrar till att sänka det verkliga U-värdet. Därför ska du alltid be att få veta vad U-värdet är för en monterad port.

Luftläckage genom stängd port

Alla stängda portar har också ett luftläckage. 

Hur mycket luft en port släpper igenom beror på kvaliteten i tätningssystemet och tryckskillnaden mellan inne- och utemiljö. 

Måttet på luftläckage kallas T-värde, och det mäts upp i laboratoriemiljö.

Luftväxling vid öppen port

Varje gång porten öppnas så släpps värme ut och kyla in. 

Skillnaden mellan olika portfabrikat och portsorter är nästan försumbar, men du kan minimera luftväxlingen med hjälp av flödesoptimerad automatik, vilket leder oss över till logistik.

Bruno Bergmar på Bjälbo Trädgård valde en Q-door Vikport från Torverk, för att den har bra isolering och tål stryk.

Bruno Bergmar på Bjälbo Trädgård tycker att "en ports roll är att inte vara i vägen". Därför väljer han vikportar istället för takskjutportar. Eftersom vattnet i hans potatisar dunstar behöver han ha extra välisolerade portar för att minimera kondens och rost.

Passagekostnad

En stor utgift kopplad till din port är all arbetstid som går förlorad i väntan på att porten ska öppnas och stängas. Om en truck får stå och vänta i tio sekunder, tio gånger om dagen, sju dagar i veckan, 47 veckor om året så är det nästan tio timmars förlorad arbetstid.

Ekvationen för att räkna ut passagekostnad är:
Passagekostnad = antal passager X passagetid X tidskostnad

Genom att automatisera öppning och stängning med hjälp av sensorer och motorer så kan du minska väntetiden varje gång någon ska in eller ut ur fastigheten.

”En ports roll är att inte vara i vägen”

Bruno Bergmar på Bjälbo Trädgård i Skänninge uttrycker det på ett enklare sätt: ”En ports roll är att inte vara i vägen”.

Han föredrar vikportar före takskjutportar, för ”när du kör lastmaskin är problemet att takskjutportar ofta går ner innan du hunnit komma ut. De är också ganska långsamma att öppna och stänga och är dyra i underhåll och inköp.

Vikportar däremot har du alltid koll på med ögonen, och eftersom de öppnar sig åt både vänster och höger samtidigt, så går de fortare att öppna och stänga”.

Port som överlevt det bistra klimatet i Antarktis i 25 år

Efter 22 år på forskningsstationen i Antarktis var golvtätningarna det enda som behövde bytas.

Kostnader för underhåll och service

Att serva och underhålla en port kan vara dyrt. Materialen behöver tåla stora temperaturskiftningar och brutalt slitage i rörliga delar och gummitätningar, annars krävs mycket underhållsarbete och reservdelar.

År 2000 levererade vi två vikportar till en forskningsstation på den lilla ön Sydgeorgien i Antarktis. Under de långa isande vintrarna når havsvindarna upp emot 120 km/h och duschar hela kustremsan med saltvatten. Det är en extrem miljö för allt som kan rosta.

I sin beställning krävde British Antarctic Survey att portarna skulle tåla en vindlast på 153 kg per kvadratmeter.

Så en dag 2022 hörde forskningsstationens anläggningsingenjör av sig för att beställa nya golvtätningar. Efter 22 år i drift hade de blivit slitna, vilket gjorde att vatten trängde in. I övrigt funkade portarna som de ska.

I svenska industrier är det vanligaste problemet att någon råkat köra på en port. Har du otur leder det till att du behöver byta en portpanel, vilket är den dyraste delen att reparera. Därefter kommer byte av slitna tätningssystem och fjädrar.

Rost är vanligast för rambyggda portar i stål, medan portar i sandwichkonstruktion generellt klarar sig bättre.

Oppels synvilla visar att vi uppfattar längder olika långa i horizontalplanet jämfört med vertikalplanet

De flesta uppfattar det stående strecket som längre än det liggande, trots att båda är lika långa. Det beror på att våra ögon har ett bredare synfält i horizontalplanet (180-200 grader) än i vertikalplanet (130 grader).

Minska dina servicekostnader med en port som öppnas i sidled

Mattias Reinhard på Nybetong i Kumla skulle bara in i fabriken och vända. Men nån hann trycka på knappen för att stänga takskjutporten.

”Jag såg inte att porten var på väg ner och klippte det nedersta portbladet med trucken. Sen stod fabriken öppen i tre-fyra dagar medan porten lagades”.

Ett sådant tillbud kan kosta runt 10.000 kr att fixa.

Samtidigt är det inte så konstigt att det händer, för vi människor är sämre på att bedöma avstånd i det vertikala planet än horisontalplanet. Det visade Johan Joseph Oppel redan 1855 i ett experiment där han frågade folk vilket av strecken till vänster som är längst.

Behovsanalys hjälper dig välja rätt port

För att försäkra dig om att din port ska hålla så länge som möjligt och stå pall för de påfrestningar som finns i din verksamhet rekommenderar vi en behovsanalys för att ta reda på:

  • Var porten ska placeras?
  • Vilken riktning den ska röra sig i?
  • Vilken storlek den ska ha?
  • Klimat och miljö?
  • Antal passager per dygn?
  • Mm.

Allt detta och mer ger oss ledtrådar till hur din port ska konstrueras för att bli en så bra investering som möjligt.

Om din port bara öppnas någon gång per dag är det exempelvis onödigt att köpa motordrift, men öppnas den en gång i timmen så kommer motor och automation spara pengar i minskade väntetider och värmeförluster.

Om porten ska monteras i en aggressiv miljö kan du behöver ett starkare rostskydd. Och har du stora värden i fastigheten så kan en skyddsklassad port vara bästa valet för att hålla tjuvar ute och leva upp till försäkringsvillkoren.

Prata med oss så hjälper vi dig med en behovsanalys.

Logga för Byggvarbedömningen Logga för Portgruppen Logga för Sundahus Logga för EPD Hub

Vår hemsida använder sig av cookies. Genom att fortsätta surfa på sidan godkänner du att vi använder cookies. Klicka här för mer information.

Jag förstår