Carl och Bruno Bermar på Bjälbo Trädgård framför en 28 år gammal Q-door från Torverk, som fortfarande funkar bra

”En ports roll är att inte vara i vägen”

– 15 Torverkportar vaktar maten åt 222.000 potatisälskare

Potatis kommer från en stor låda i matbutiken. Många av dem har odlats av Bruno Bergmar på Bjälbo Trädgård i Skänninge, under petnoga former. 

Sedan 1979 har Bruno finslipat varje moment av potatisproduktionen ända fram till konsumenten. Idag producerar han årligen 10 tusen ton potatis, som blir mat på bordet för 222.000 svenska och norska potatisälskare.

– När pappa började odla potatis 1969 var det ett sätt att överleva. Idag är jag barnsligt förtjust i potatis, och drivs av att lösa alla utmaningar som uppstår varje vecka, året om, berättar Bruno. 

Samarbetar med utländska företag

En sån utmaning är att det inte finns några potatisförädlare i Sverige. Så Bruno samarbetar med flera olika företag i Tyskland, Nederländerna och Finland för att få fram certifierad utsädes-potatis av hög kvalitet.

Sättpotatisen använder han själv och säljer även till potatisodlare i hela landet. 

Odlar ett tiotal sorter

Bruno odlar ett tiotal olika sorter. Fasta, mjöliga, rödskaliga och ekologiska potatisar skördas och lagras i klimatstyrda lagerhus. Utifrån dagliga beställningar tvättas, sorteras och packas potatis i lösviktslådor och påsar av olika storlek inför kvällens och nattens leveranser. 

"Med Torverkportar slipper vi kondens och onödigt underhåll och krångel".

Bruno Bergmar, Bjälbo Trädgård

Valde portar som isolerar bra

Och just de där lagerlokalerna är en kritisk punkt i Brunos logistikkedja. 

Potatis består till stor del av vatten som dunstar och därför krävs välisolerade lagerhus för att slippa kondens och rost på utrustning och byggnader. 

– Det är en av anledningarna till att jag väljer Torverkportar. De är kraftigt isolerade, befriade från onödiga köldbryggor och har starka komponenter som håller. På det viset slipper vi kondens och onödigt underhåll och krångel berättar Bruno.

Vikportar inte ”i vägen” lika mycket som takskjutportar

Han föredrar vikportar framför takskjutportar, för ”en av portarnas viktigast roll att inte vara i vägen”.

– När du kör lastmaskin eller truck är problemet att takskjutportar ofta går ner innan du hunnit komma ut. De är också ganska långsamma att öppna och stänga och är dyra i underhåll och inköp. Vikportar däremot har du alltid koll på med ögonen. Och eftersom de öppnar sig åt både vänster och höger samtidigt, så går de fortare att öppna och stänga.

"Torverks vikportar tål faktiskt lite stryk utan att de slutar fungera och är konstruerade så att man får många stängningscykler utan krångel".

Bruno Bergmar, Bjälbo Trädgård

Många öppnings o stängnings cykler!

Ett annat vanligt portbekymmer är klämskydden.

– Om en takskjutport får en liten törn så kärvar de och stänger inte som de ska. Torverks vikportar tål faktiskt lite stryk utan att de slutar att fungera och är konstruerade så att man får många stängningscykler utan krångel, menar Bruno. 

Länkarmar krånglade

Bruno vet vad han pratar om. För han har totalt 15 eldrivna Torverkportar i verksamheten. Och även om de funkar fint för det mesta så är inte ens Torverks portar helt förskonade från problem.

– När länkarmarna på den senaste vikporten vi köpte bar sig konstigt åt så undrade jag vad det var för fel. Men vi hörde av oss till Torverk, som snabbt fixade problemet. Sedan dess funkar den som den ska. Det är enkla rejäla grejor, säger Bruno.

På bilden överst:

Carl och Bruno Bergmar driver potatisodling på Bjälbo Trädgård i Skänninge. Här står de framför den äldsta av sina 15 Torverkportar, inköpt 1994. “Torverks vikportar tål faktiskt lite stryk utan att de slutar fungera, och är konstruerade så att man får många stängningscykler utan krångel”, säger Bruno.

Läs mer

Brev från Antarktis

I Antarktis, har två Torverkportar skyddat båtar och forskningsutrustning från ständiga orkanvindar i 22 år. Nu behöver de nya tätningslister