Direkta kostnader består av:
- Kapitalkostnader
- Värmeförlustkostnader
- Passagekostnad
1. Värmeförlustkostnader
Värmeförluster består i sin tur av tre delar (vid stängd respektive öppen port):
- Förluster genom transmission (U-värde eller K-värde: W/m2*K) – vid stängd port
- Förluster genom luftläckage (T-värde: m3/m2*h) – vid stängd port
- Förluster genom luftväxling (m3/m2*h) – vid öppen port
Förluster genom transmission (stängd port)
Uppstår genom att värmeenergi vandrar genom materialet från den varma och ut till den kalla sidan. U-värdet är måttet för portens värmegenomgångsmotstånd, eller enklare; portens isolationsförmåga. Ofta anges bara ”bästa snitt”, det vill säga U-värdet på bästa stället genom portbladet (ytskikt-isolering-ytskikt). För en korrekt brukskostnadsberäkning behövs emellertid U-värdet för hela porten inklusive anslutningar mot karm och golv, gummitätningar, alla kanter och förstärkningar och även värdena för fönster och gångdörr om sådana finns i porten.
Förluster genom luftläckage (stängd port)
Luftläckaget genom porten är beroende av kvaliteten på tätningssystemet och tryckskillnaden mellan inne- och ute (ventilations- och vindtryck). Mer eller, helst, mindre luft läcker alltid genom den stängda porten. Särskilt känsligt är det vid hörnen där portsektionerna möts och vid portomfattningens fyra hörn.
Portens täthetsvärde (T-värde) testas i laboratoriemiljö varför det är viktigt att också skapa sig en uppfattning om hur tätningssytemet kommer att fungera i praktiken och hur det står sig på sikt. Bäst är att undersöka några olika typer av portar som har passerat garantitiden och kontrollera hur tätheten i hörn och anslutningar har klarat sig. Att välja ett hållbart tätningssystem är viktigt eftersom det både kan vara dyrt och tidskrävande att byta ut. Klämmande tätningar är att föredra framför glidande/släpande.
Förluster genom luftväxling (öppen port)
Storleksordningen av värmeförlust vid öppen port är normalt av betydligt större betydelse än värmeförlust vid stängd port och den påverkas i stor utsträckning av om porten har automatik eller ej.
Sammanfattning värmeförlustkostnader
- Skillnaden mellan en energimässigt bra eller dåligt vald port, kan lätt handla om många tusen kronor per år. Per port!
- Lägger man sedan till värmeförlust vid öppen port, inser man hur dumt det är att pruta på investeringen i ett automatiskt styrsystem för några kronor lägre pris. När man oftast kan tjäna in dessa pengar redan första året om man har flera portar i fastigheten.
Det handlar verkligen om det som skrivs i inledningen i Porthandboken:
”Trots att den av inköpspriset avhängiga kapitalkostnaden per år endast är en del av en ports årskostnad, väljs oftast port med utgångspunkt från just inköpspriset.
Alla andra faktorer och kostnader som bör påverka valet av port glöms ofta bort eller också har man inte tillräcklig information och kunskap om deras inverkan på inköpsbeslutet.”
2. Passagekostnad
Passagekostnad = antal passager X passagetid X tidskostnad
För att kunna beräkna den totala passagekostnaden krävs kännedom om transporternas passagetid och den totala passagefrekvensen under ett år.
Passagetiden omfattar alla de moment som utgör den extra tid som det tar att passera porten.
Passagetid = total transporttid för att passera porten, minus normal transporttid för motsvarande sträcka utan port.
Portsystem Riskvärde för passagetid (sek/passage)*Manuell port 60
Stationära impulsdon för manuell impuls (not 1) 40
D:o med automatisk stängning 20
Stationära impulsdon för automatisk öppna-stäng-impuls 10
Mobila impulsdon (not 2) 5
Extraordinära impulsdon >0
* Alternativt kan riktvärdet erhållas genom att ta tid på ett befintligt portsystem liknande det önskade.
Not 1: Stationära impulsdon är liktydigt med fast monterade impulsdon, till exempel tryckknapp, dragsnöre, radar, fotocell, induktionsslinga och dylikt.
Not 2: Mobila impulsdon (det vill säga rörliga) är sådana som möjliggör impuls från fordonet, till exempel radiosignal, infraljus eller ultraljud.
Not 3: Med extraordinära impulsdon avses kombinationer av impulsdon, särskild placering och särskild automatisk öppna- och stängfunktion som gör att passagetiden i det närmaste helt kan elimineras. Rätt kombinerade impulsdon och öppna-stäng-automatik kan även eliminera behovet av snabbgående port vilket ibland är att föredra eftersom snabbporten ökar skaderisken och risken för påkörningar samt ofta har sämre energiegenskaper vid stängd port. En harmoniserad rörelsetid i kombination med en väl avvägd portautomatik kan ge samma eller kortare passagetid som för en snabbgående port och dessutom ge bättre energiegenskaper.
Passagefrekvensen pekar på behovet av störningsfrihet i transportsystemen. Tidskostnaden för fordon, lön och lönebikostnader är mätaren då passagekostnaden beräknas.
Passagefrekvens = Antal passager in respektive ut per timme omräknat till per år.