När Vänerhamn i Karlstad behövde laga en trasig dukport blev det nästan billigare att installera en helt ny vikport med automatik från Torverk.
4000 ton papper per dag
Vänerhamn i Karlstad har ett kallager på 60.000 kvadratmeter som för det mesta är fyllt till bredden av gigantiska pappersrullar på väg till eller ifrån Skoghalls- och Gruvöns bruk. Varje dag jobbar ca 25 personer med att lossa och lasta 4000 ton rullar som kommer och går med lastbil, båt och tåg.
Truckar kör sönder portbladet
Trafiken av truckar och lastbilar in och ut i lagret är febril. Så nån gång varje år händer det att en truckförare eller lastbil kör på en port innan den hunnit öppnas helt och förstör portens bottenbalk. Det kan bli en ganska dyr historia, för enbart duken till en av lagrets största dukportar kostar 30.000 kr, sen tillkommer arbetet att demontera och montera. Dessutom påverkas verksamheten, eftersom truckarna tvingas åka igenom andra portar tills den trasiga är lagad.
Vertikalgående portar körs oftare sönder än sidogående
Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att truckförarna är slarviga, men enligt Lilie Jansson, säljare på PBAB Svets och Portservice i Karlstad, så är det inte ovanligt med påkörningsskador på portar som öppnas vertikalt.
– Takskjutportar sitter exempelvis ofta i större industrier, och de körs oftare sönder än portar som öppnas åt sidan.
Ser inte om porten är helt öppen
Klas Garp, driftschef på Vänerhamn, har en förklaring på varför det är så.
– De här gamla dukportarna öppnas vertikalt. Och varje öppning är ett farligt moment, eftersom truckförarens sikt uppåt ofta är skymd av truckens stativ. De ser helt enkelt inte ifall porten är färdigöppnad, berättar Klas.
Även små skador dyra
Även små skador kan bli dyrt att laga berättar Klas.
– Två lagningar kan kosta lika mycket som att köpa en helt ny port.
Letade efter annan lösning
Så för drygt ett år sedan började Klas och en kollega leta efter en annan lösning. Kravet var att portarna skulle öppnas och stängas i sidled istället för höjdled. Porten skulle vara automatisk och dessutom gärna va både snabbare och robustare företagets gamla dukportar.
– Vi frågade några olika portfirmor, och PBAB i Karlstad kunde erbjuda en vikport från Torverk som såg lovande ut. Så vi köpte en för att testa konceptet. Vi hade ju ingen aning om hur truckförarna skulle uppleva att åka genom en sidogående port istället för en uppåtgående, berättar Klas.
”Vikport – den nya standarden för oss”
Nu är det ungefär ett år sedan den första vikporten installerades. För några månader sedan monterade Vänerhamn en andra port och snart kommer den tredje. Förutom lite strul i början så är Klas nöjd med resultatet.
– Motorerna strulade lite i början, men det åtgärdades direkt vi rapporterade det och nu märker vi att det här är den nya standarden för oss. De här portarna öppnas och stängs fortare. Truckförarna ser tydligt när porten är helt öppen, så under det här året har vi inte haft en enda påkörning, säger Klas.
Fakta
Vänerhamn ersätter tre vertikalgående dukportar med sidoöppnande vikportar från Torverk. Varje port är 7,7 meter breda och 6 meter höga, med motor och öppningsautomatik. Portarna monteras av PBAB Svets och Portservice i Karlstad.